Buku Berfikir Gaya Al-Fateh

Teks: Dalila Binti Mohd Yusof 

Bismillahirahmanirahim dan assalamualaikum...

Buku: Berfikir Gaya Al-Fateh
Penulis: Muhammad Syaari Abdul Rahman
Penerbit: PTS Millennia



Penyumbang Kejayaan Al Fateh.

Buku ini menceritakan Faktor kejayaan penaklukan Konstantinople oleh Al Fateh bukanlah hanya kerana kata-kata Rasullulah yang bertindak sebagai penggerak dan motivasi bermulanya impian kaum muslimin menakluki Kota Konstantinople. Hakikatnya, tanpa usaha dan jihad yang berterusan Kerajaan Islam selama 800 tahun lamanya, penaklukan Konstantinople pada 1453 oleh Al Fateh adalah mustahil.
* Faktor kejayaan pertama adalah kesungguhan generasi terdahulu daripada zaman Rasullullah s.a.w berjihad dan mengorbankan diri di medan perang untuk menakluki kota tersebut.
Abu Ayub Al-Ansari mewasiatkan dirinya dikubur tempat terdekat dengan tembok Kota Konstantinople supaya beliau dapat mendengar tapak-tapak kaki kuda sebaik-baik raja dan sebaik-baik tentera. Supaya dia mengetahui kebenaran kata-kata Rasullulah s.a.w. Malahan, ada ramai lagi sahabat yang disemadikan bersama-sama Abu Ayub Al Ansari.
* Kegagalan membuatkan Kerajaan Islam semakin kuat
Kegagalan selama 800 tahun tidak membuatkan perjuangan terhenti. Setiap kekalahan dan kelemahan musuh dikaji dan diperturunkan ke generasi seterusnya. Malahan, mereka mempermudahkan lagi urusan generasi akan datang dengan memperkecilkan tanah jajahan Byzantin. Mereka menawan negara-negara dan kepulauan-kepulauan sekeliling Byzantin.


Ayah sebagai mentor. Guru dan Rotan untuk Al Fateh.
* Si ayah memanfaatkan setiap saat dan minit yang ada bersama anaknya.
Sultan Murad II terlalu sibuk dengan urusan di luar istana, baginda perlu menjaga khilafah daripada serangan tentera salib dan sekutu-sekutu mereka. Masa di luar istana lebih lama namun baginda tidak mensia-siakan setiap saat dan minit yang ada untuk mengulang-ulang hadith pembukaan Konstantinople ke telinga Al-Fateh, sambil menyakinkan anaknya.
" Kamulah sebaik-baik raja yang disebut Rasullulah s.a.w itu, dan bukan orang lain. " 
Baginda menggunakan masa yang ada untuk mempasakkan wawasan yang selama ini tidak mampu dikecapi oleh enam orang sultan sebelum ini. Baginda mahukan Al fateh tidak tenggelam dengan kemewahan hidup istana. Kesempatan yang ada akan digunakan untuk menceritakan setiap kelemahan-kelemahan Konstantinople yang dikaji sepanjang 22 hari mengepung kota tersebut. Kegagalan menjatuhkan kota tersebut dengan meriam Falconetnya bukanlah sia-sia kerana baginda sudah dapat mengenal pasti titik kelemahan kota tersebut.
* Doa seorang ayah.
Baginda hanya akan berpisah dengan anaknya selepas menunaikan solat hajat bersama-sama. Sultan Murad ii berdoa sambil menyebut dengan jelas nama anaknya sebagai manusia yang akan membuka Konstantinople. Selain berdoa, baginda sentiasa memfokuskan anaknya tentang wawasan pembukaan kota tersebut. Menurut Sheikh Hazim Abu Ismail, seorang pendakwah terkenal di Timur Tengah, Sultah Murad II akan sentiasa bertanya soalan, " Wahai anakku, apa yang sudah kamu lakukan untuk membuka Konstantinople pada hari ini? "
* Rotan untuk Al Fateh.
Muhamad II seperti kanak-kanak lain, nakal ketika kecil. Apatah lagi kedudukannya sebagai anak sultan yang dilimpahi dengan kekayaan istana, membuatkan egonya makin tinggi dan keras kepala menerima tunjuk ajar daripada si guru. Tambahan lagi jawatannya sebagai Gabenor Manissa walaupun usianya masih muda pada waktu itu, 8 tahun meninggikan lagi ego didada. 
Ramai guru telah dipecat kerana kegagalan mengajar dan menundukkan keegoan si anak raja. Anak raja ini tidak mahu menerima ilmu dan menghafal Al-Quran. Guru pertama yang dipecat adalah Ilyas Effendi, bekas tahanan Serbia yang masuk Islam dan menjadi seorang guru teologi.
Kemudian, Sultan Murad II tidak berputus asa mengemukakan guru-guru lain untuk mengajar putera muda itu. Namun tetap tidak berjaya menangani karenah putera tersebut.
Akhirnya, baginda mengamanahkan Molla Gurani ( Syeikh Ahmad bin Ismail Bin Othman Al-Korani Shihabuddin Asy-Syafi'i) untuk untuk merotannya ( 813H-893H). Ini dilakukan supaya putera tersebut, serius belajar, belajar menghormati ulama dan meninggalkan tabiatnya yang bermain, mahukan kebebasan dan keseronokan sebagai anak raja.
Kesan rotan pada putera raja menjadikan baginda sangat menghormati ulama hingga hujung hayatnya, bukan sekadar cepat menghafal al-quran. Manusia yang luar biasa biasanya lahir daripada tarbiah yang ketat, keras dan mirip militari seperti yang tertulis dalam buku ini. Apatah lagi, abang-abang tirinya, mati dalam usia yang sangat muda, jadi baginda perlu serius dalam pendidikannya. Berdepan dengan musuh-musuh menggerunkan di luar lebih menakutkan jika jiwanya lemah dan mahukan keseronokan sahaja. 
Ada banyak lagi faktor yang menyumbang kejayaan Al-Fateh, dan kejayaan tersebut bukanlah datang daripada Al-Fateh seorang. Al-Fateh hanyalah manusia biasa yang mencipta kejayaan luar biasa disamping mendapat pertolongan daripada ramai pihak. Namun, 3 faktor ini sangat penting direnungi dan dijadikan panduan untuk kita sebagai ibu untuk mendidik dan melatih anak-anak menjadi seperti Al-Fateh. Adakah kita mampu berkorban seperti generasi terdahulu, untuk mewujudkan zaman yang lebih baik untuk generasi akan datang? Adakah kita sudah memanfaatkan masa untuk anak-anak kita seperti mana Sultan Murad II yang terlalu sibuk dengan urusan jihadnya. Namun masih lagi mampu membenihkan keyakinan untuk Al-Fateh menjadi pembuka Kota Konstantinople? Baginda juga tidak lupa sentiasa berdoa untuk kejayaan Al-Fateh sebagai pembuka kota Konstatinople. Dan adakah kita sanggup memberikan rotan pada guru anak-anak kita, untuk menundukkan keegoan dan menjinakkan kenakalan anak-anak kita. Perjalanan membentuk anak yang hebat di dunia dan akhirat sangatlah sukar, dan menuntut kesabaran yang tinggi. Lagilah jika mahu membentuk insan seperti Al-Fateh yang mampu menggerunkan musuh-musuh Islam.

Ulasan

  1. good day friends i just want to share my testimony how i got my programmed hacked card,i was once living in the street because i was sacked from my job due to that i was unable to pay my bills that was how i found my self living in the street,i saw this company email brainhackers@aol.com on the internet when i was browsing i like what the person said that shared her testimony, on new ways to get quick money that was how i contacted the company for help requesting for this card i filled everything they ask me to fill and did everything they requested from me, to my surprised the card was delivered to my door step after three days, the next day i used the card and it worked fine that is why i want to share this great experience how i got my card so any one who is facing bad time and having financial issues can contact the company for help or ask them a question, please if you are reading this testimony also share so it can get to everyone you might save someone if you do so...thank you, Company Email brainhackers@aol.com

    BalasPadam
  2. I being hearing about this blank ATM card for a while and i never really paid any interest to it because of my doubts. Until one day i discovered a hacking guy called RICK HACKER WORLD , he is really good at what he is doing. Back to the point, I inquired about The Blank ATM Card. If it works or even Exist. They told me Yes and that its a card programmed for random money withdraws without being noticed and can also be used for free online purchases. This was shocking and i still had my doubts. Then i gave it a try and asked for the card and agreed to their terms and conditions. Hoping and praying it was not fake. One week later i received my card and tried with the closest ATM machine close to me, It worked like magic. I was able to withdraw up to 5,000 Euro. This was unbelievable. So far i order a ATM Card of $ 100,000 Euro without any stress of being caught. I don't know why i am posting this here, i just felt this might help those of us in need of financial stability. blank ATM has really change my life. If you want to contact them, Here is the email address: rickatmcardoffer@gmail.com or Whatsapp: +254750078353.

    BalasPadam
  3. Have you heard about programmed ATM card?
    We have special programmed ATM card for you. Our ATM card can be used to withdraw cash at any ATM or swipe, stores and online purchase. Contact us via Email if you need a card: martinshackers22@gmail.com

    BalasPadam

Catat Ulasan