Apabila Anak Sudah Pandai Meniruvasi

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim..

Hampir setiap hari menonton rancangan Upin Ipin kegemaran kanak-kanak masa kini, Sara dan Kina sudah pandai menghafal  setiap dialog rancangan tersebut. Malahan, sudah mampu meniruvasi setiap dialog dalam kehidupan seharian. Misalnya, "baba tengok ibu ni", diolah daripada "Opah tengok kak Ros". Adalagi, bila disuruh buat kerja, pergi ke tandas, atau apa sahaja, jawabnya "mana boleh, tak boleh" diolah daripada diolog kak Ros yang menegah adiknya bersifat nakal.

Ada satu frasa mengatakan "Children learn what they live, and live what they've learned " iaitu kanak-kanak belajar melalui cara hidup dalam persekitaran mereka dibesarkan, apabila besar kelak mereka akan menjalani kehidupan seperti mereka jalani dan pelajari sewaktu kecil dahulu. Setiap apa yang mereka lihat, mereka dengar, mereka rasa akan diadatasikan dalam kehidupan dewasa kelak.

Hati-hati apa yang anak tonton di televisyen. Sebolehnya rancangan berunsur teladan harus diutamakan. Kurangkan cerita yang berunsur keganasan walaupun cerita Ultraman. Cerita seperti ini hanya mengajar anak-anak hanya dengan bergaduh sahaja dapat menyelesaikan masalah. Tapis setiap apa sahaja rancangan tv yang walaupun siaran kartun. Antara cerita kartun yang sesuai ditonton  seperti:

Agent Oso
Rancangan yang mengajar kanak-kanak pelbagai kemahiran hidup seperti cara membersihkan  bilik sendiri, memakai baju dan sebagainya. Setiap kemahiran di ajar dan dipecahkan kepada 3 langkah mudah supaya kanak-kanak mudah memahaminya. Manfaatkan rancangan ini untuk mengajar mereka dalam suasana yang menyeronokkan. 


Dodo dan Syamil dari Indonesia.
Rancangan yang mengajar kanak-kanak tentang asas dalam Islam, bagaimana mengenal Allah, rukun Islam, fadilat solat dan sebagainya. Berikan mereka kefahaman mendalam dalam Islam sambil berhibur dengan rancangan ini. 

Ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam mendidik anak. Jangan terlalu bergantung kepada pengasuh 100 %. Temani mereka semasa mereka menonton televisyen, terangkan apa yang bagus dan tak bagus buat mereka. Pada masa sama, kita memberikan perhatian setiap pertanyaan yang keluar daripada mulut mereka.


Children Learn What They Live
By Dorothy Law Nolte

          If children live with criticism,
               They learn to condemn.
          If children live with hostility,
               They learn to fight.
          If children live with ridicule,
               They learn to be shy.
          If children live with shame,
               They learn to feel guilty.
          If children live with encouragement,
               They learn confidence.
          If children live with tolerance,
               They learn to be patient.
          If children live with praise,
               They learn to appreciate.
          If children live with acceptance,
               They learn to love.
          If children live with approval,
               They learn to like themselves.
          If children live with honesty,
               They learn truthfulness.
          If children live with security,
               They learn to have faith in themselves and others.
          If children live with friendliness,
               They learn the world is a nice place in which to live.
sumber: http://www.empowermentresources.com/info2/childrenlearn.html

Menurut perspektif Islam, dalam jangkamasa 7 tahun pertama, anak-anak sangat bergantung kepada ibu bapa untuk memenuhi keperluan mereka. Otak mereka seumpama span yang mampu menyerap segala macam maklumat di sekeliling. Pada masa ini, mereka memerlukan pelbagai ilmu dan pengalaman untuk bersedia melangkah ke alam dewasa tanpa kita di sisi mereka kelak. Kita yang menentukan samaada mereka mampu meneruskan kehidupan ini dengan baik ataupun sebaliknya.  

Belajar asas blog dengan kami di Akademi Bekerja Dari Rumah.
Sewa kereta dengan kami di Sewa MPV dan Hiace

Pasti anda juga tahu pelbagai rancangan yang bagus untuk ditonton oleh anak-anak. Jangan segan-segan ya berkongsi dengan saya. 

Rujukan: youtube, Rumahku Ofisku, Mazneera Zainal

Ulasan