Tutorial Kait Bunga Maybelle.

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...

Hari ini saya ingin berkongsi nota tutorial kait bunga Maybelle, projek saya untuk bulan ogos ini. Masih dalam proses menyiapkan alas sofa  menggunakan bunga maybelle kait yang dijadikan granny square. Proses yang agak menyeronokkan, kadang-kadang timbul juga bosan tapi kena paksa diri untuk teruskan. he...he....Hobi mengait ni, memang mengajar erti kesabaran sungguh.

Okey, mari kita mulakan tutorial. Dalam tutorial ini, barang paling penting adalah:


  • sebuku benang nona sebarang warna, saya gunakan warna maroon, ( tak ingat no berapa he..he)
  • jarum kait saiz 4.0 mm (G) (beli kat daiso berharga RM 5)
  • Gunting 
  • Jarum jahit


Cara-caranya:



  1. Naikkan 10 chain (ch), sambungkan dengan slip stitch pada kaitan pertama untuk membentuk cecincin. 





    2. Naikkan 3 chain (ini dikira sebagai 1 double crochet, dc), kaitkan 23 double crochet, dc di dalam cecincin, slip stitch ke chain yang ke 3 pada kaitan pertama tadi. (Kira semula pastikan ada 24 dc termasuk 3 chain tadi) .




3. Naikkan 5 ch, langkau 2 dc kemudian sc ke dc seterusnya, kemudian ( naikkan 4 dc, langkau 2dc kemudian sc ke dc seterusnya) ulangi () sebanyak 6x. Kemudian, sambungkan dengan slip sticth pada kaitan yang pertama. (Pastikan terdapat 8 ruang yang kita sebut di sini sebagai 4 chain space)



4. Slip stich pada 4 chain space yang pertama. Naikkan 3 ch (kita kira sebagai 1 dc), Naikkan lagi 1 dc pada ch space yang sama, naikkan,  2 ch. Kemudian naikkan 2 dc dan seterusnya naikkan 1 ch pada ch space yang sama. Kemudian (2 dc, 2 ch. 2dc, 1ch pada ch space seterusnya). Ulang () sehingga 7 kali, kemudian  naikkan 1 ch, dan sambungkan dengan sl st pada ch ke 3,  kaitan pertama tadi.



Round 4
Sl st pada 2 ch space yang pertama.
Naikkan 3ch, kemudian naikkan 6 dc pada space yang pertama, sl st pada ch space yang seterusnya.
(Naikkan 7 dc pada 2 ch space, sl stitch pada ch space  yang seterusnya) ulangi sebanyak 7 kali.
sl st pada ch yang ke tiga kaitan pertama. Tarik benang yang tercangkuk pada jarum panjang-panjang kemudian gunting. Kemaskini benang dengan menyelit benang pada kaitan.
Dah jadi satu bunga maybelle.


Okey, rasa pening apabila baca semula tutorial, biasa baca dalam bahasa Inggeris. Boleh tinggalkan sebarang pertanyaan di bawah jika tak faham okey?


Rujukan daripada;

6ichthusfish



Ulasan