Tips Untuk Si Pemula Kait 5

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...





Hobi mengait agak sukar terutama jika belajar sendiri. Ada beberapa perkara yang perlu anda lakukan jika anda sudah mula berjinak-jinak dengan hobi ini.


  • Fahami asas mengait 

 Apa yang paling penting, fahami betul-betul istilah asas chain(ch), single crochet(sc), double crochet(dc), dan Half double crochet(hdc). Sudah benar-benar faham, berilah apa pun paten, anda mampu lakukannya.



  • Belajar melalui video, dan tutorial bergambar
Belajar sendiri melalui pembacaan di internet memang sangat memeningkan terutama jika blogger tersebut hanya meletakkan tulisan paten yang kebanyakkannya istilahnya adalah singkat. Saya mengambil masa yang lama, lebih daripada setahun untuk faham istilah kait walaupun sudah faham istilahnya. Manfaatkan, youtube untuk mempelajari istilah kait, dan memahami paten kait. Paling saya suka blogger annoocrochet, kebanyakkan tutorialnya disertakan dengan gambar. Mudah untuk si pemula mengait memahaminya. 

  • Mengikuti kumpulan pengait di Facebook
Sejajar dengan perkembangan dunia tanpa sempadan ini, internet digunakan secara meluas. Ilmu juga diperoleh tanpa batasan daripada dalam dan luar negara. Selain daripada blog-blog luar negara. jalinkan hubungan dengan orang yang sama minat dengan kita melalui kumpulan pengait(crocheter seluruh Malaysia). Antaranya Benang Kait Malaysia, Geng Suka Mengait, Geng Kraf Kacang, Persatuan Crochet & Knitting Malaysia(story about hook) dan banyak lagi.

Tertanya-tanya apa itu WAHM dan bagaimana bekerja dari rumah, klik di  bekerja dari rumah
  • Mulakan dengan paten yang mudah difahami
Mulakan dengan mencuba paten paling mudah dan ringkas misalnya bunga, dish cloth, topi bayi, dan booties. Apabila anda sudah mahir barulah beralih ke paten yang sukar.

Perlukan kereta sewa Inova dan Hiace  untuk anda sekeluarga, Perkhidmatan kereta sewa Inova dan Hiace.  
  • Siapkan  projek anda.
Bukan anda sahaja, saya juga termasuk dalam golongan yang mudah rambang mata terutama jika saya dikelilingi anak-anak yang meminta pelbagai benda untuk dikait, mainan, cekak dan beg. Apatah lagi, jika baru saja berjinak-jinak dalam hobi ini, adalah normal, kaitan anda tidak cantik dan kemas, malah lambat. Mesti datang lemah semangat, tapi percayalah, apabila nampak hasilnya gerenti anda akan jadi gian nak mengait, ibarat jatuh cinta, asyik nak mengait sahaja, nak-nak macam paten percuma di internet lagilah meroyan. Adui...., jadi siapkan projek dahulu, barulah boleh ke projek lain, tak kiralah kaitan itu tak cantik atau tak kemas, teruskan sahaja. Percaya atau tidak , projek seterusnya hasil kaitan anda akan menjadi semakin cantik dan kemas.  Alah bisa tegar biasa. 

Ini sahaja, yang saya mampu fikirkan, salam sayang buat pembaca jumpa lagi. Lega dapat menulis hari ini, melepaskan gian menulis. Macam-macamlah. Ha..ha...



Masak Nasi Arab dengan mudah, dapatkan pes ssegera nasi arab
http://dalilaprodukraya.blogspot.com/2014/07/senangnya-nalk-masak-nasi-arab.html


Masak sendiri nasi arab di rumah dengan menggunakan pes segera nasi arab jenama al-bayt. Siap sedia beras basmathy dan rempah nasi arab. 




tempah segera di borang tempahan
atau boleh pm di fb rasmi saya 

dalilayusof




Ulasan

Catat Ulasan