Tutorial menghalang pencuri gambar di blog

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...

Baru-baru ini, kecoh tentang kes pedofilia, jadi rasa sangat takut memaparkan hasil kait kerana rata-rata hasil kait saya menggunakan anak-anak sebagai model. Tak dapat dibayangkan jika gambar anak dijadikan sumber sebagai aktiviti yang tak berfaedah. 

tips sebelum berhenti kerja

Jadi hari ini saya cuba google tutorial menjadikan gambar di blog lebih selamat dan sukar di curi. Saya temui penyelesaiannya di blog blogsentral. "Disabling right click atau context menu" merupakan salah satu cara yang popular untuk menghalang imej dicuri. Walaupun berkesan untuk menghalang gambar dicuri, tapi adakala menyukar pembaca yang jujur untuk ke setting "going back, page reload, Bookmark dan Open Link in new window." 



Iklankan homestay anda bersama kami, yuran hanya sekali sahaja
Ada dua cara untuk security ini, yang pertama untuk semua imej dan yang kedua untuk satu imej. Saya pilih untuk semua imej, langkah pertama pergi ke  template Edit HTML dan salin skrip di sini  selepas </head> tag.

Sudah selesai save template tadi, dan cuba klik kanan pada mouse dan akan keluar dialog image context menu is disabled. Maknanya anda sudah berjaya. 





Tak semua boleh dikongsikan pada tatapan pembaca, perlu banyak memilih dan berhati-hati. Pastikan kita memilih yang positif sahaja untuk dikongsikan. Kerana di internet akan berkekalan dan perkongsiannya lebih meluas. Semoga perkongsian saya bermanfaat buat semua. Terima kasih dan selamat mencuba. 




Ulasan