Mengait bunga tulip percubaan pertama

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, semalam saya fokus mengait bunga tulip untuk dibuat sample bunga telur. Mula-mula terasa sukar sahaja, sekali sudah siapkan sekuntum seronok pula.

Saya pakai jarum kait 2.5 mm dan menggunakan benang kait nona sahaja. Patennya mudah dan tak ambil masa lama jika sudah mahir dan pantas mengait. Orang yang pertama kali mengait boleh sahaja belajar, bagi saya tak pening kepala dengan paten begini. Tak perlu banyak yang perlu kita ingati. 



Ilham bunga tulip ini saya ambil daripada blog craftideas. Ada banyak tutorial bunga tulip di internet, tapi yang ini paling ringkas dan mudah diikuti. Bagi saya asalkan jadi.  Bagi yang baru berjinak-jinak dalam mengait boleh sahaja tengok tutorial di youtube daripada HappyBerry Crochet. Mudah diikuti dan ada tutorial untuk cara buat daunnya sekali. Daunnya kalau nak keras dan mudah dibentuk perlu diselit dengan dawai. Insyaallah ada masa saya tunjukkan ya. 

Setakat ini sahaja catatan saya nanti saya kongsi lagi projek baru saya. Tinggal sebulan lebih untuk membuat persiapan bersalin, harapnya saya boleh merempit menyiapkan projek kait tak banyak sikit pun jadilah. Doakan saya ye : ). 



Promosi ebook bulan Feb ini.


Bagaimana mahu berkerja dari rumah dengan hanya berblogging, maklumat lanjut di sini 

Ulasan