Naluri hati seorang suami.



Teks: Dalila Yusof
assalamualaikum dan bismillahirahmanirahim...


"Kalau nanti abang rasa semak dengan sayang, abang nak buangkan juga ke sayang ni?"
Laju sahaja kata-kata itu keluar dari mulut ini.
Tengok! Biasa tak bermain permainan seperti ini? Ini permainan emosi yang bahaya. Nanti sendiri yang koyak hatinya, padan muka.
"Naaah, hadiah untuk sayang penat tolak perabot sampai berpeluh ketiak tu!" Sambil tersenyum dihulur satu beguncang berwarna pputih. Nampak kecil tapi bila dibuka wahh!! Satu perkataan yang menggetarkan jiwa.
Pandora!
Petang ni curi baca lagi salah satu kisah Rezeki Luar Biasa Surirumah. Penulisan daripada Puan Rosyida Rosli bertajuk Beli jiwa!
Terdetik di hati: 'Eh, samalah macam aku. Kadang-kadang kalau dah tertekan sangat urus rumah tangga yang makin mencabar ni, mulalah syaitan menghasut yang bukan-bukan.
Nampak suami balik kerja rasa macam nak gaduh dan nak telan je. Baru nak bersuara menghamburkan kegeraman, cik suami menghulurkan makanan, kadang-kadang duit.
'Eh, dia tau ke aku nak marah dia. Orang lelaki pun ada rasa ke kalau bini mula nak cari gaduh? Ingatkan perempuan je, sedangkan aku tak mesej marah-marah pun pada dia. '
Dan api kemarahan pun terpadam begitu sahaja. Aku makin berhati-hati menuturkan kata-kata, nasib tak ku lepaskan kalau tak pasti sukar nak dapatkan rezeki ajaib yang Allah swt beri melalui cik suami lagi kan...he...
Jom dapatkan buku ni daripada saya. Cepat sementara stok masih ada.





Ulasan