Membentuk Keyakinan surirumah lesu

Teks: Dalila Yusof
Bismillahirahmanirahim...

" Saya tak mampu buat kerja, anak saya banyak mengacau. Aanka saya kuat menangis. Tak boleh ditinggalkan langsung. Saya tertekan, suami tak banyak membantu. "

Ye, salah satu rungutan ibu muda di zaman sekarang. Saya pun begitu sebenarnya, kira-kira dalam tempoh 4 tahun bergelut dengan anak. Kadang-kadang menulis, kadang tidak. Ramai yang mengarah, suruh buat begitu, buat begini. Ini yang terjadi apabila kita makin lesu dan tak bersemangat mengharapkan pertongan orang.

Orang memandang rendah pada kita, apabila lesu dan lemah semangat. Asyik mengadu pelbagai masalah. Akhirnya, saya berhenti menceritakan masalah pada orang lain. Walaupun pada orang terdekat. Jang saya berbual masalah dengan mereka. Saya tau yang akhirnya saya akan terluka.


Pendekatan yang kita mampu lakukan.




1. saya buat sahaja, ada ilmu sedikit terus buat.

 Memang banyak kesilapan yang akan berlaku, orang kutuk dan kritik saya terima. Belajar menerima kritikan positif orang. Lagi banyak kita hadapi kritikan kita makin kuat sebenarnya. Senyum ketika disindir dan dikritrik. Orang yang kebal takkan mudah dikalahkan dengan kritikan dan mulut lancang manusia. Percayalah lagi kita di atas, lagi ramai suka mengutuk. Masing-masing ada pendapat tersendiri. Jangan myudah melatah dengan kritikan yang negatif, yang terus menjatuhkan kita dalam gaung yang dalam. Namun, krituikan positif mampu memberikan kita batu loncatan untuk terus maju ke hadapan. Kritikan penting, jangan jauhkan diri. Kesilapan untuk kita belajar, lebih baik banyak buat silap sekarang, daripada m,eyesal kemudian. Zaman muda adalah zaman untuk kita lakukan pelbagai kezsilapan untuk maju kehadapan.

2. Bekerja sangat pantas.

Tugas surirumah memang sabngat mencabar, tambahan mempunyai anak kecil. Banyak kerja tergendala, cuci pinggan mangkuk, basuh baju sidai, lipat dsan susun baju. tAK SAMPAI BERAPA MINIT ANAK KECIL SUDAH MINTA SUSU, susah nak ditinggal. Perlu berlatih berkerja sewpantas kilat dalam masa 10 -15 minit.

3. Jangan terlalu harapkan kesempurnaan

salah satu penyebab kita mudah deperesi adalah terlalu harap semuanya bagus sahaja. Anajk tiada banyak songeh, rumah sentiasa tersusun rapin. Anak-anak faham apa yangh jkita katakan. Tarik nafas dan hem,bus, jangan bermimpi di siang hari,. ada masa tip di fb bukanlah sesuai untuk kita. belajar apa yang sesuai atau tidak berdasasrkan pengalaman yang kita peroleh sepanjanb g kita lakukan kerja. barulah, kita makin faham. hidupo kita tak sama macam orang ;lain

4. biasakan anak kita buat kerja

Apabila anak tidak membuat ragam jangan terlalu biasakan berada di sebelah mereka. Adakala, saya biarkan dia menangis dalam 2 3 hari kemudaian dia akan faham ibu perlu bekerja. Jika keperluan sudah terisi, pampers baru ditukar, jangan diajar anak berkepit. Anak-anak boleh diajar membuat kerja bersama. Supaya mereka sentiasa dekat dengan kita. Tapi tidaklah langsung mengabaikan anak-anak hingga mereka dibiarkan bermain sendiri, menangis ibarat didera ibu sendiri. Pandai-pandai bereksperimentasi, lihat mana yang sesuai mana yang bukan, Jangan biarkan ilmu yang yang kita perolehi penyebab kita terbabntut dalam melakukan kerja.

5. Big why

Hafal big why, kenapa kiyta berada di rumah. Jika kita tabhu untuk anak-anak, penat atau tertekan kita masih mampu tersenyum menghadapai cabaran hidup. Kalau kita bekerja, kita masih berhadapoan dengan perrangai pelik anak-anak.                 






Ulasan

Catat Ulasan